logo

Halflang kapsel 50 plus


Ik vind de brutaal schetsmatige weergave veel beter werken dan wat bijvoorbeeld Renoir en Monet doen als ze stadsgezichten schilderen.
117 Édouard Manet (1832-1883) Clair de lune sur le port de Boulogne Maanlicht over de haven van Boulogne, 1869.
Want wat wil Manet hier in 's hemelsnaam mee?Als Rochefort bij de amnestie van 1880 terugkeert in Frankrijk, roept dat weer zijn ontsnapping in herinnering en die schildert Manet hier, getrouw naar de getuigenis van de politicus zelf, eind december 1880.Ik neem aan dat hij daarmee doelt op zijn geschets.Zoals het promo code last call een beginnend kunstenaar betaamt, zal Manet wat kopieën maken naar het werk van de grote meesters, zij het dat hij dat heel wat minder hardnekkig doet dan bijvoorbeeld Degas.Manet wordt binnengebracht, gevolgd door zijn familie en een klein aantal vrienden, en onmiddellijk barst het koor uit in gezang, gevolgd door hartverscheurende solo's en de dienst voor de doden.



Een druk ervan in een latere staat kwam te hangen op de postume tentoonstelling van 1884.
Zelf vind ik het geen erg geloofwaardig idee.
Toen Zola het zag, realiseerde hij zich - jawel, inderdaad - dat ze op eigen kracht een complete roman verdiende.Dan verblijft hij in Rueil.Terwijl hij in Bordeaux verblijft, schildert Manet ook bijgaand havengezicht, dat tamelijk traditioneel oogt, maar het toch ook niet helemaal is, omdat het in zekere zin enigszins documentair lijkt.En het is opmerkelijk dat de man die vaak als aanvoerder van die groep werd beschouwd, daar zelf niet aan deelnam en ondertussen gewoon mee deed aan de officiële expositie.Dat neemt niet weg dat Manets eigen inzending voor de Salon van dat jaar, die bestond uit twee schilderijen, zijn Kunstenaar (eigenlijk een portret van Desboutin en zijn hierbij gaande Was beide geweigerd werden.Als een Deense verzamelaar, Wilhelm Hansen, later in het schilderij is geïnteresseerd, blijkt uit brieven die Hansen met Thérore Duret wisselde dat Lange betrokken was bij De Lesseps plannen voor het Suezkanaal.Gezegd wordt dat het hem de grootste moeite kostte zijn collega voor langere tijd vast te houden.64 Het is allesbehalve zeker, zo schrijft Cachin, dat deze aquarel, zoals Tabarant en Wildenstein menen, een voorbereidende studie is voor het schilderij.Hij was de man die het Frankrijk verdedigde van Napoleon III, man van wie hij niets moest hebben.



Het doek werd om te beginnen, zo lijkt het, geschilderd ten tijde van de Pruisische belegering van de stad, toen Manet dienst deed in de Garde Nationale en nota bene onder het commando stond van de schilder Meissonnier, die Manet als een ware heiden beschouwde.
Ephrussi, éen van de voorvaderen van Edmund de Waal in diens Hare with the amber eyes en zelf ook woonachtig aan rue Monceau, bezocht in deze periode met regelmaat Manets atelier, in gezelschap dan van zijn neef, Marcel Bernstein (wiens zoon Henri Manet nog portretteerde).
Tabarant dateert het schilderij met 1872, op grond van een foto die er in dat jaar van zou zijn gemaakt door Godet.


[L_RANDNUM-10-999]
Sitemap